Virtual Factory Tour

In samenwerking met Sping en Boldly XR heeft Breese een Virtual Reality Risk Trainingsprogramma ontwikkeld voor Perfetti Van Melle onder de naam ‘Virtual Factory’. Door middel van een meeslepende en educatieve Virtual Reality ervaring is het vanaf nu mogelijk voor werknemers om geheel zelfstandig een training te volgen vanuit iedere plek ter wereld op ieder moment van de dag. Het Italiaanse bedrijf Perfetti van Melle is een wereldwijde fabrikant van snoepgoed en kauwgom
en vooral bekend van Chupa Chups, Fruitella en Mentos.

 
 

De case

De ontwikkeling van een fabriekstour in Virtual Reality brengt een groot aantal voordelen met zich mee. Het stelt werknemers in staat de PVM Blue Training te volgen zonder hiervoor te moeten reizen. Daardoor wordt er flink wordt bespaard op reis-, verblijf- en trainingskosten. Perfetti van Melle besefte dat er ook meer samenhang nodig was tussen de verschillende trainingen.
Ook moesten ze direct beschikbaar zijn in alle fabrieken zodat SHE&R medewerkers er zelfstandig gebruik van konden maken.
Met deze gedachte besloot Perfetti van Melle om een stap verder te gaan. Ze gingen de samenwerking aan met
Sping, Boldly en Breese om deze Virtual Reality-ervaring te realiseren. 

 
De VR-tool draagt echt bij aan
de beleving van de training
— Ko van Belois - CMO Perfetti van Melle
 

Wat hebben we gedaan?

Alle 360-graden beelden zijn in October 2017 gefilmd in de Perfetti van Melle fabriek in Shanghai. Hiervoor is de meest geavanceerde 360-graden camera van het moment gebruikt, de Jaunt ONE (zie bovenstaande afbeelding), om met maar liefst 24 lenzen de volledige ruimte vast te leggen.

Twee vertegenwoordigers van ‘Willis Towers Watson’ verzorgden een training waarbij de belangrijkste risico’s voor bedrijfscontinuïteit en materiële schade binnen elke fabrieksruimte werden uitgelegd. Onder leiding van Coen Haver als regisseur en Danny van den Munckhof (Boldly XR) als Director of Photography werd er een strak geregisseerd verhaal,
vastgelegd binnen de mogelijkheden van 360-graden film.

QU7C9674.jpg
 
 

Het trainingsprogramma

Na het filmen van de video's begon de ontwikkeling van het Virtual Reality trainingsprogramma. Met de juiste software werd het mogelijk om de 360-graden video's te verrijken met interactieve componenten zoals foto’s en vragenlijsten. Hierdoor is de gebruiker in staat om de hele fabriek in detail te verkennen en antwoord geven op vragen over specifieke aspecten van risicomanagement. 

Boldy en Sping werkten samen om deze app te realiseren met het gebruik van Unity; een cross-platform game engine die voornamelijk gebruikt wordt om video games en simulaties te ontwerpen voor computers, consoles en mobiele applicaties. 

Tenslotte werd de virtual reality app geïntegreerd met het E-Learning platform Totara. Elke Perfetti van Melle fabriek ter wereld ontving een Google Pixel smartphone en Google Daydream View (virtual reality headset) om de werknemers in staat te stellen deze training te volgen. Door middel van deze technologie en integratie werd het mogelijk om de individuele voortgang en scores nog beter bij te houden. Op deze manier worden de hoge standaarden van risicomanagement gewaarborgd in alle fabrieken van Perfetti van Melle.

QU7C9688 (1).jpg